crowdfunding
MIMI CROWDFUNDING

Dlaczego crowdfunding potrzebuje landing page’y?

Krótko i na temat: bez landing page’a nie pozyskasz ludzi. Bez ludzi nie zbudujesz społeczności. Bez społeczności nie dokonasz walidacji swojego pomysłu. Czym to grozi? Brakiem wsparcia finansowego i zmarnowaniem Twojego wysiłku, czasu i pieniędzy.
MIMI URODA

Dlaczego crowdfunding potrzebuje landing page’y?

Krótko i na temat: bez landing page’a nie pozyskasz ludzi. Bez ludzi nie zbudujesz społeczności. Bez społeczności nie dokonasz walidacji swojego pomysłu. Czym to grozi? Brakiem wsparcia finansowego i zmarnowaniem Twojego wysiłku, czasu i pieniędzy.

A teraz po kolei. Masz świetny pomysł na produkt, rozwijasz usługę SaaS, chcesz podbić rynek innowacyjnym rozwiązaniem technologicznym. Cokolwiek to nie jest, pewne jest jedno: potrzebujesz pieniędzy na rozwój i wdrożenie. Tu z pomocą przychodzi coraz bardziej popularny model finansowania, jakim jest crowdfunding. Jak to jest z tym magicznym crowdfundingiem, wymienianym przez wszystkie przypadki na portalach biznesowych? Fakt jest taki, że piękne historie sukcesu na Kickstarterze, Polakpotrafi.pl czy innych platformach to zdecydowanie mniej niż połowa wszystkich startujących kampanii.

Czy to oznacza, że model finansowania społecznościowego jest przereklamowany? Błąd. To oznacza, że aby osiągnąć sukces, musisz zbudować społeczność, która dowie się o Twoim produkcie, będzie śledzić postępy w jego rozwoju i - co najważniejsze - podpowie Ci w jakim kierunku pójść, aby był dopasowany do potrzeb klientów i się sprzedawał.

Jeśli zaniedbasz ten aspekt kampanii, może się okazać, że wyrzuciłeś pieniądze w błoto. Aby tego uniknąć, powinieneś mądrze zainwestować w narzędzia, które pozwolą Ci zbudować społeczność i osiągnąć sukces w kampanii crowdfundngowej. Narzędzi jest mnóstwo, a ich dobór powinien być konsekwencją wcześniej przemyślanej strategii. W tym artykule opowiem dlaczego landing page to podstawa.

Landing page to serce twojej kampanii crowdfundingowej

Landing page przyjmuje postać strony stargetowanej na konkretną grupę odbiorców. Strona powinna być prosta, treściwa, atrakcyjna i korespondująca wizualnie z Twoim produktem. Najważniejszym jej elementem jest Call To Action (CTA) czyli wyróżniający się przycisk, wzywający do podjęcia określonej akcji. Jakiej akcji? Zastanówmy się. W przypadku kampanii crowdfundingowej kluczowe jest zbudowanie społeczności świadomej produktu i gotowej go wesprzeć już w pierwszym dniu kampanii… I teraz ciekawostka. Słyszysz społeczność, myślisz media społecznościowe. Oczywiście jest to dobry trop, ale wg mnie nienajlepszy na tym etapie.

Po pierwsze, social mediów jest bardzo dużo, często niełatwo stwierdzić czy lepiej zachęcić do śledzenia na Twitterze, do polubienia na Facebooku czy może na Instagramie. Zapamiętaj, że wg statystyk jednoczesne zachęcenie do kilku akcji (CTA) zmniejsza szanse na konwersje. Po drugie, skoro użytkownik musi otrzymać jedno konkretne CTA, toteż większość marketerów wybierze Facebooka. Tymczasem, jak być może wiesz, Facebook bardzo mocno obcina zasięgi publikowanych postów i docieranie do wszystkich lub prawie wszystkich fanów staje się możliwe tylko za pomocą postów płatnych.

Właśnie dlatego najlepszym sposobem na zbudowanie społeczności na pierwszym etapie poprzedzającym start kampanii jest stary poczciwy opt-in e-mail. W ten sposób otrzymujesz adresy e-mailowe osób, które chcą być na bieżąco z Twoim projektem. Wzrost w social media możesz osiągnąć poprzez wykorzystanie strony po konwersji (strona thank you), lub w drodze właściwego e-mail marketingu. Więcej o tym narzędziu napisze w jednym z kolejnych artykułów.

Testy A/B na landing page’u

Nawet gdy postawisz najpiękniejszy landing page, nie może to uśpić twojej czujności. Testy A/B to konieczność. Przykładowo, bardzo ważnym elementem landig-page’a jest nagłówek (headline). Obok CTA jest to pierwsza rzecz, która przyciąga uwagę osoby lądującej na twojej stronie. Jeśli chcesz zatrzymać ją na dłużej, musisz ją zainteresować. Rozczaruję Cię: nie ma idealnego nagłówka. Gdyby tak było, konwersja przy każdej liczbie odwiedzin zawsze wynosiłaby 100%. To się nie zdarza, ale można dążyć do ideału właśnie poprzez testy A/B. Badaj równocześnie konwersję dla dwóch wersji landing page’a. Pamiętaj, że obie wersje powinny różnic się jednym elementem tak, aby było jasne, który z nich odpowiada za lepszy współczynnik konwersji. Testom A/B możesz poddać nagłówek, ale też inne elementy na stronie, np. kolor przycisku, zdjęcie w tle lub tekst CTA.

Pomyśl o SEO i Google AdWords

Do postawienia landing page’a należy podejść kompleksowo. Kiedyś postawiłem  swojego pierwszego landing page’a, a następnie stwierdziłem, że aby zwiększyć ruch na stronie skorzystam z kampanii Google Adwords. Niestety okazało się, że moje reklamy nie wyświetlały się w wynikach wyszukiwania na określone przeze mnie frazy. Powodem był niski wynik jakości, na który składa się m.in. dopasowanie treści strony do zapytań użytkowników. Jeśli odpowiednio wcześnie przeanalizujemy na jakie frazy chcemy się reklamować w Google, będziemy wiedzieć jak napisać dobre copy na naszego landing page’a.

Jak w przypadku każdej strony warto mieć na uwadze przyjazność wobec robotów wyszukiwarek. W miarę możliwości warto postarać się o wykorzystanie słów kluczowych często wyszukiwanych przez naszą grupę docelową. Landing page jednak musi być przede wszystkim konkretny, czytelny i nieprzeładowany zbędną treścią, dlatego nie traktujmy tego jako priorytet. Pod kątem SEO przyda nam się zdecydowanie bardziej content marketing, ale o nim innym razem.

Przykłady landing page’y dla kampanii na Kickstarterze

Jeśli koncentrujesz marketing wokół landing-page’a uniezależniasz się czasowo od właściwej kampanii. Możesz wykorzystać tygodnie, a nawet miesiące na tzw. pre-launch marketing, przygotowując ludzi i budując społeczność wokół Twojego projektu. Tak prezentują się landing page’e, jakie przygotowaliśmy w MIMIgroup dla dwóch startupów, które wkrótce rozpoczną kampanię na Kickstarterze.

crowdfunding gdy klikniesz w obrazek, landing page startupu woolet.co podpowie Ci jak już nigdy nie zapomnieć i nie zgubić portfela

 

crowdfunding kliknij w obrazek, a landing page startupu Robocore zrobi całą resztę

W czasie kampanii pod adresem landing page’a może pojawić się dodatkowy widget przekierowujący na stronę Twojego projektu na platformie crowdfundingowej. Po skończonej sukcesem kampanii możesz pod tym samym adresem zamieścić np. landing zachęcający do zamówienia produktu. W ten sposób czerpiesz profity z wysiłku włożonego w marketing na wcześniejszych etapach kampanii. Tak miało to miejsce, z Sherlyboxem, krakowskim startupem, który obsługujemy marketingowo w MIMIgroup.

crowdfunding kliknij w obrazek, a zobaczysz jak startup Sherlybox wykorzysztuje landing page po zakończonej kampani na Kickstarterze

Kampania crowdfundingowa pod kontrolą

Wykorzystanie własnego landing page'a daje nam sporo dodatkowych możliwości, których nie sposób wyczerpująco przedstawić w jednym artykule. Nie wspomniałem choćby o możliwości podpięcia analityki. Najpopularniejszym i darmowym narzędziem jest Google Analytics, który pozwala nam m.in. śledzić ruch na stronie, jego źródła, dane geograficzne czy konwersje. Możemy skorzystać też z innych narzędzi, które przykładowo mogą pokazać nam, na jakie słowa kluczowe pojawiamy się wysoko w wyszukiwarce i jak wyglądamy pod tym względem na tle konkurencji. Polecanym przeze mnie narzędziem jest Colibri, które łączy w sobie funkcjonalności Google Analytics, Webmaster Tools, Keyword Tool i Google Trensds. Tak rozbudowanych możliwości analitycznych nie daje nam Kickstarter i inne platformy finansowania społecznościowego. Jeden bardzo dobrze przygotowany i na bieżąco testowany landing page otwiera kolejne możliwości i skupia wokół siebie ekosystem narzędzi zwiększających kontrolę nad przebiegiem kampanii crowdfundingowej. To konieczność dla powodzenia Twojego projektu.

x Drogi Kliencie, w związku z nowym prawem ochrony danych osobowych (RODO), informujemy, że 25.05.2018 zmieniamy politykę prywatności strony/sklepu mimigroup.pl Z nową polityka prywatności możesz zapoznać się tutaj

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies w celu zapamiętywania preferencji i ustawień oraz zbierania anonimowych danych dla celów reklamowych i statystycznych. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Możesz w każdym czasie określić sposób wykorzystywania plików cookies w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Jeżeli pozostawisz te ustawienia bez zmian, pliki cookies zostaną zapisane w pamięci Twojego urządzenia. Zmiana ustawień plików cookies może ograniczyć funkcjonalność serwisu.